Aglomeración empresarial como factor de desarrollo y competitividad
Share
Metadata
Show full item recordDate of publishing
2022-04-01Type of publication
info:eu-repo/semantics/articleSubject(s)
Aglomeraciones empresariales
Estrategias de innovación
Gestión
Business agglomerations
Innovation strategies
Management
Estrategias de innovación
Gestión
Business agglomerations
Innovation strategies
Management
Abstract
This study was carried out with the financing from the National Council of Science and Technology (CONACYT), with the objective to describe the characteristics of management, the innovation strategies and the potential for the formation of business agglomerations for the sectors of the textile industry and gastronomic activity in Pilar city. The aim was to know the reality of the region and understand the operational variables that may impede or facilitate the development of networks of competitive companies. The methodology used was exploratory research, with the application of questionnaires to identify and describe the potentiality and conditioning variables of a business agglomeration; evaluate the entrepreneurial and managerial profile and describe the potential of cluster formation in different sectors as well as the analysis of Porter's competitive forces. Also to evaluate and characterize each of the 30 companies in each sector: the leadership, planning, people management, management information system; company resources and the social and environmental responsibility. Little vertical integration and no horizontal integration between the companies were identified. There is a difficulty for collaborative (network) work. The main problems are related to people management, access to technology, and inputs. Estudio realizado con financiamiento del CONACYT, con el objetivo de describir las características de gestión, el perfil gerencial, análisis de las fuerzas competitivas, estrategias de innovación y potencial de formación de aglomeraciones empresariales para los sectores de la industria textil y actividad gastronómica de Pilar. Se buscó conocer la realidad de la región y comprender las variables operacionales que puedan impedir o facilitar el desarrollo de redes de empresas competitivas. La metodología utilizada fue la investigación exploratoria, con aplicación de cuestionarios para identificar y describir la potencialidad y las variables condicionantes de una aglomeración empresarial; evaluar el perfil emprendedor y gerencial; describir el potencial de formación de clúster en los distintos sectores y análisis de las fuerzas competitivas de Porter. También se evaluó en cada una de las 30 empresas de cada sector: liderazgo, planificación, gestión de personas, sistema de información gerencial; recursos de la empresa y responsabilidad social y ambiental. Se identificó escasa integración vertical y ninguna integración horizontal entre las empresas. Existe una dificultad para el trabajo colaborativo (en red). Los principales problemas están relacionados con la gestión de las personas, el acceso a la tecnología y los insumos.